Amersfoorts Kamerkoor

mrt 19 2023

Concert Amersfoorts Kamerkoor

Het Amersfoorts Kamerkoor geeft op zondagmiddag 19 maart a.s. een concert in de Oude Kerk onder de titel “O, als ik dood zal zijn; concert in Passietijd”. De meeste Passiemuziek, zoals de Passionen van Bach en de Via Crucis van Liszt, staan in het teken van de gebeurtenissen rond het lijden en sterven van Jezus Christus en de betekenis daarvan. Afscheid, verdriet en troost zijn echter thema’s die vandaag nog steeds spelen. Lijden en sterven, maar ook leven en (com)passie is immers van alle tijden. Het Amersfoorts Kamerkoor zingt in deze Passietijd muziek die hieraan raakt, ook in het hier en nu. Zo gaan sommige werken over het lijden van Jezus Christus en andere over het afscheid van geliefden, de vergankelijkheid van het leven en de troost die herinneringen kunnen bieden. Het stuk The Sick Rose van Philip Michael Bernard is gebaseerd op een tekst van William Blake waarin de kwetsbaarheid symbolisch wordt vertolkt. De componist droeg zijn stuk op aan vrouwen wereldwijd die te maken hebben met onderdrukking, een lijden dat ook in onze moderne tijd nog wordt ervaren. Het programma nodigt uit om een hedendaags passiegevoel te ervaren. De teksten en muziek bieden troost, zetten aan tot bezinning en kunnen inspireren om persoonlijk menselijk lijden te verbinden met dat van Christus.

Aan dit concert wordt meegewerkt door Gied van Oorschot, cello.
Meer informatie: www.amersfoortskamerkoor.nl

Foto: Paul Oude Boerrigter