Constructie 11 120 x 80 cm Europesehof Mensenrechten Straatsburg, Frankrijk door Wim Zwijsen

jul 09 2022

Expositie

Expositie Wim Zwijsen: De kunst van bouwen, daar word je vrolijk van…!

Tijdens de zomeropenstelling van de Oude Kerk verzorgt de Stichting Kerk en Cultuur Oude Kerk Soest de expositie “De kunst van bouwen, daar word je vrolijk van…! van kunstenaar Wim Zwijsen.

Wim Zwijsen, Amsterdam 1945, heeft vooral belangstelling voor techniek. Zijn technische achtergrond (werktuigbouwkunde / verwarmingstechniek) zijn daar oorzaak van. Hij werkte jarenlang als technisch tekenaar bij de GTi. Daarna stapte hij over naar het onderwijs in het vak tekenen en handvaardigheid. Momenteel is hij galeriehouder en kunstenaar. Ruim 25 jaar was hij ook werkzaam als adviseur voor de gemeente Hoorn in de welstandscommissie en in 2003 genomineerd voor de Kunst- en Cultuurprijs van de gemeente Hoorn. Architectuur is de laatste jaren steeds in zijn werk te zien, i.s.m. de vraag: ‘Bouwen is (g)een kunst’?
Wim bouwt zijn werk zorgvuldig op met acrylverf en pen en inkt. Ook maakt hij gebruik van afbeeldingen van hedendaagse gebouwen, een ode aan de architect. Wim gaat verder met een collagetechniek en componeert gebruikmakend van verschillende materialen dus als het ware ‘een nieuwe wereld’. Hierbij spelen de hedendaagse vragen rond duurzaamheid steeds meer een rol t.b.v. een opnieuw zoeken.

Naast schilderijen, waarin het aloude ‘mecano’ geen onbelangrijke rol speelt, maakt Wim ook zogenoemde ‘follies’, kleine objecten, waarin hij experimenteert met o.a. mecano, waarmee hij ook als jongen speelde. Ook in deze objecten gaat het om de architectuur, maar ze kunnen van alles zijn en dat is meteen het kenmerkende van een follie. Er is geen strikte definitieve vorm voor te geven. Het bouwsel kan een onderdeel vormen van een romantisch aangelegd park of het kan een kleine kopie zijn van een gebouw, maar je buurman kan er ook zelf één in zijn achtertuin hebben gebouwd. Een follie dient om je te verrassen en doet hierdoor een direct beroep op je gevoelens. De follies inspireren en bieden de bezoeker dan ook diverse mogelijkheden zelf aan de slag te gaan.
Website Wim Zwijsen

Periode: 9 juli t/m 20 augustus 2022 (opening zondagmiddag 10 juli 2022 om 14.30 uur)
Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag van 14.00 – 16.00 uur
Toegang vrij, behalve tijdens de zomerconcerten op zondagmiddag vanaf 15.30 uur
Op maandagen is de kerk gesloten.
U vindt alle andere activiteiten tijdens de Zomeropenstelling in de kalender.

Urenschema

New Day