Cantor-organist Oude Kerk Soest - Gonny van der Maten

jul 12 2020

Entree € 10,00 (kaarten bij de ingang van de kerk)

Orgelconcert Gonny van der Maten

Op 12 juli wordt het Van Gruisen-Van Oeckelen orgel bespeeld door Gonny van der Maten, cantor-organist van de Oude Kerk en vaste bespeler van het orgel. Zij speelt werken van o.a. J.B. Bach, J. Alain, J. Pachelbel, H. Distler, A. Pärt en tenslotte van J.S. Bach.
Musici hebben altijd plezier gehad in het variëren van een vast gegeven. Een bestaande melodie die iedereen kent, vier noten op een rijtje of wat voor thema dan ook. Het programma van 12 juli laat horen wat een creatieve geest kan bedenken rond een heel klein gegeven. Het resultaat is een fantastische mengeling van creatieve ideeën. Componisten zijn natuurlijk mensen van hun eigen tijd, maar zij bouwen voort op ideeën van hun voorgangers en kiezen soms een liedje uit een heel ver verleden om dat op geheel eigentijdse wijze te bewerken. Uitgangspunt is weinig. Resultaat is rijk. Arvo Pärt is dè componist waarbij je kunt zeggen: “In der Beschränkung zeigt sich der Meister.” Subtiel, weinig beweging, zeer weinig noten en toch uiterst spannend. Slotwerk van het programma is een waar meesterwerk van de grote meester Bach: het Preludium en Fuga in b kl. terts (BWV 544). Bach is als geen ander in staat om een paar kleine gegevens als bouwstenen te gebruiken voor een uiterst boeiend geheel, een bouwwerk als een kathedraal!
Programma 12 juli   CV Gonny van der Maten
www.gonnyvandermaten.nl

Vanwege de coronamaatregelen mogen er maar 30 bezoekers bij het concert in de kerk aanwezig zijn. U kunt zich hiervoor aanmelden:
– Stuur uw aanmelding per mail naar dok-concerten@famsolleveld.nl
– Per aanmelding mogen maximaal 2 personen uit 1 huishouden worden aangemeld.
– De eerste 30 verzoeken (personen) worden gehonoreerd en ontvangen een bevestigingsmail en een protocol dat geldt bij het bezoeken van het concert.
– Valt uw aanmelding buiten de 30 bezoekers die worden toegelaten, dan ontvangt u daarover geen mail.
– De bevestigingsmail dient als toegangsbewijs en moet worden getoond bij de ingang van de kerk.

Omdat er maar een beperkt aantal plekken in de in de kerk zelf is, wordt het concert live gestreamd via https://kerkdienstgemist.nl/stations/687-De-Oude-Kerk-Soest
Omdat aan de organisatie van de DOKconcerten kosten verbonden zijn, vragen wij de luisteraars van de live-stream om een financiële bijdrage over te maken via NL30 INGB 0009 4453 40 t.n.v. Stichting Kerk en Cultuur Oude Kerk Soest (ANBI status), onder vermelding van ‘DOK concert 21 juni 2020′. Op deze manier blijft het mogelijk om mooie, kwalitatief goede concerten te blijven organiseren. Onze hartelijke dank alvast.

Foto: Ger Vos