jul 23 2019

Gratis toegang

Expositie

Expositie schilderijen van Rein Pol

Tijdens de zomeropenstelling verzorgt de Stichting Kerk en Cultuur Oude Kerk Soest de expositie “Doorreis” met schilderijen van kunstenaar Rein Pol.
Dat Rein Pol schilderijen maakte met treinen erin, leverde hem het stigma van treinschilder op. De ‘Blauwe Engel’ is slechts een van de vele, vaak autobiografische, onderwerpen in zijn schilderijen. Zo ook natuur, landschap, personen en voorwerpen uit zijn directe omgeving, waarbij vergankelijkheid een onderliggend thema is.
‘Als kind zat Rein altijd te tekenen. Het beroep van tekenleraar sprak hem dan ook wel aan. Dat hij kunstschilder zou kunnen worden, kwam toen nog niet bij hem op.’ Op Academie Minerva maakten docenten als Ger Siks en Matthijs Röling indruk op hem. Hun invloed is nog altijd merkbaar in zijn schilderijen: het sferische van Röling en het vervreemdende van Siks. Na de academie stond Rein heel kort op een middelbare school voor de klas. ‘Geen onverdeeld succes! Toen hem gevraagd werd om les te komen geven op Minerva, greep Rein die kans met beide handen aan. Van het lesgeven aan academiestudenten heeft hij zelf veel geleerd.’ Jaren later, toen Tom Hageman Rein benaderde om te komen doceren aan de Klassieke Academie reageerde hij ook direct positief. ‘Het is een fijne werkomgeving met gemotiveerde studenten en uitstekende collega-kunstenaars.’

Elk thema dat Rein Pol schildert wordt verbeeld in een heldere, harmonische compositie met grote aandacht voor lichtval, stofuitdrukking, ruimte- en kleurwerking. De schilderijen zijn niet bedoeld als exacte kopie van de werkelijkheid om ons heen, maar als verbeelding van de eigen werkelijkheid. Belangrijke solo-tentoonstellingen had Pol in De Weem in Westeremden, Museum De Buitenplaats in Eelde, Slot Zeist in Zeist en de Martinikerk in Groningen. In het buitenland exposeerde hij in Duitsland, Noorwegen, Polen, Zwitserland en Indonesië. Met de zgn. Zwiggelte Groep in Frankrijk Verenigde Staten, Canada, Australië en China.

Veel werk van de schilder is opgenomen in particuliere collecties. Verder zijn schilderijen van zijn hand in bezit van o.a. het Drents Museum in Assen, Museum Slingerland in Drachten, de Vrije Universiteit in Amsterdam, de ING- collectie en de Philips collectie in Eindhoven.
Rein Pol behoort tot de groep van Noordelijke Figuratieven.

De kunstenaar vertelt zelf meer over de expositie in een interview met RTV Baarn, gehouden op 21 juli j.l. bij de opening.
www.reinpol.nl