Vocaal ensemble Coqu

okt 15 2023

Concert Vocaal Ensemble Coqu: Voorbij de vergetelheid

Op 15 oktober brengt het Utrechtse kamerkoor Vocaal Ensemble Coqu, onder leiding van Rienk Bakker, het moderne programma ‘Voorbij de vergetelheid’ in de Oude Kerk van Soest.
‘Alleen uit leed wordt kunst geboren’ uit het liedje van Annie M.G. Schmidt is niet voor niets een gevleugelde uitdrukking geworden. In tijden van crisis, zowel mondiaal als privé, kunnen poëzie en muziek helpen om uiting te geven aan verwarring en verdriet. In het beste geval lukt het ook om jaren later, als de nieuwswaarde eraf is, iets van de schrijnendheid van de ooggetuigen te blijven ervaren. In dit programma zijn zulke hartenkreten van uiteenlopende schrijvers en dichters het vertrekpunt. Van gedetineerden in de gevangenis van Clairvaux, die hun innerlijke worstelingen toevertrouwden aan componist Thierry Machuel, tot de bekende woorden van Etty Hillesum, die Andries Clement inspireerden.
Van de dappere woorden van de Pakistaanse Malala Yousafzai, die oproepen zich te verzetten tegen het Taliban regime (op muziek gezet door Marion von Tilzer), het door Rilke als liefdesgedicht vermomde hartverscheurende Schlaflied (Bikkembergs) tot de verslagen verstilling van Rudolf Mauersbergers ‘Wie liegt die Stadt so wüst’ bij het aanzien van de platgebombardeerde stad. De profundis clamavi uit psalm 130 kan natuurlijk niet ontbreken. Coqu kiest voor de versie van Vic Nees. Ter troost klinken Calliope Tsoupaki’s Vesper en het Ubi Caritas van Maurice Duruflé.

Kaartverkoop vóór het concert in de kerk. Toegangsprijs is € 15,00 (contant gepast betalen; pinbetaling is mogelijk en heeft de voorkeur).
In de voorverkoop via www.coqu.nl is de toegangsprijs voor kinderen onder 12 jaar, studenten, CJP of U-pas: € 10,00.

Foto: Claudia Otten