Bevoorrading van het moederschip - schilderij Peter van Oostzanen

jul 20 2021

Expositie

Expositie 25 jaar schilderen – Peter van Oostzanen

Tijdens de zomeropenstelling van de Oude Kerk verzorgt de Stichting Kerk en Cultuur Oude Kerk Soest de expositie “25 jaar schilderen” met schilderijen van kunstenaar Peter van Oostzanen.
Uit een leven vol creativiteit toont deze expositie een reis door de tijd van het werk van de Soester kunstschilder Peter van Oostzanen. Circa twintig kunstwerken schetsen het parcours van Peters veelzijdigheid in technieken en van de ontwikkeling van zijn magisch realistische werk. Een unieke collectie van vrij werk en van opdrachten, deels uit particuliere collecties, waarvan een aantal nog nooit eerder werd geëxposeerd.

Peter van Oostzanen (1962) verhuist op 10 jarige leeftijd met zijn gezin naar Soest. Van jongs af aan is hij al aan het tekenen en schilderen. Niet verwonderlijk is het dus, dat hij na de middelbare school kiest voor de opleiding ‘schilderen’ bij NIMETO in Utrecht. Daarna werkt hij jarenlang als decorateur bij Hypsos in Soesterberg, waarbij een groot beroep wordt gedaan op zijn creativiteit en veelzijdigheid. Hier komt plotseling een eind aan door een verkeersongeluk, dat onbedoeld leidt tot het begin van Peters carrière als autonoom kunstenaar. Herstellende van de gevolgen begint hij al serieus met het maken van schilderijen en verdiept zich verder in verschillende schildertechnieken. Deze periode is cruciaal voor het vinden van zijn eigen beeldtaal.
Peter van Oostzanen is vooral bekend door zijn unieke eigen stijl binnen het magisch realisme. Hij creëert een wereld van gefantaseerde landschappen vol sfeer, kleur en gevoel. Een wereld waarbij ongewone verbanden worden gelegd tussen alledaagse voorwerpen en situaties. De schilderijen van Peter vervreemden en vertellen een bijzonder verhaal. Niets lijkt onmogelijk.
www.vanoostzanen.nl

Periode: 20 juli t/m 29 augustus 2021